Thursday, March 22, 2007

Världsförälder

Tittar ni på Hello Africa? Det gör jag. Jag måste erkänna att jag har tyckt att jag har för lite pengar för att ge till organisationer som unicef. Jag får studielån och det är inte mycket. Jag vet inte om jag får a-kassa om jag blir arbetslös efter utbildningen. Men banne mig, nu blir jag världsförälder. Jag kan inte titta på 3 åringar som lever på gatan eftersom deras föräldrar har dött i AIDS längre. Kan inte jag undvara 100 kr per månad i min privilegierade tillvaro vill inte jag vara med längre.

5 comments:

Anonymous said...

Bra gjort, gott föder gott nu får du bra karma :D

Katarina Bildström said...

Vad bra gjort av dig! Det där har jag planerat in som fritidshobby när jag blir pensionär. Men såklart det hjälper mer att börja redan nu...

Anonymous said...

Jag blev inspirerad.
Kanske skaffar jag mig ett till fadderbarn inom kort. Har funderat på de ett tag men nöjt mig med ett (Emil)

Anonymous said...

Nu vill jag inte negga här men om vi skrev av tredje världens skulder skulle inga fadderbarn behövas. Det är ett system som föder orättvisor, mellan familjer och världsdelar. Och alltför många njuter av att ge och känna sig duktiga. Typ Agneta Sjödin och Bengt Magnusson. Don't go there.

Anonymous said...

karin: jo absolut, men nu kan ju inte jag personligen skriva av skulderna även om jag håller med om att det behöver göras! Helst skulle jag vilja ha total kontroll över pengarna. Typ åka ner och styra upp saker själv. fast det funkar inte just nu. Då får det duga med att ge lite. Hellre det än inget alls.